Viisi vuosikymmentä on pitänyt sisällään sukupolvenvaihdoksen ja laajentumisen maahantuontiyrityksestä pilvipalvelun tarjoajaksi. Moni asia on kuitenkin säilynyt myös ennallaan.

Kalevi Kariluoma oli vuonna 1968 kärppänä Euroopan messuilla. Hän huomasi saksalaisen valmistajan muovisen vesilukon eli ns. hajulukon, jollaista ei ollut ennen nähnyt. Siihen aikaan vesilukot tehtiin valuraudasta tai messingistä. Tästä tärkeästä huomiosta syntyi Koka Oy, ja Kariluoma ryhtyi maahantuomaan muovista vesilukkoa.

– Isäni pyöritti maahantuontiyritystä, mutta ei osannut lainkaan vieraita kieliä. Lukioaikana autoin häntä faksien kääntämisessä. Mielestäni tämä on hyvä esimerkki siitä, että kaikkea ei tarvitse itse osata ja täytyy uskaltaa pyytää apua. Olen halunnut vaalia tätä ajatusta, Kokan nykyinen toimitusjohtaja Timo Kariluoma kertoo.

Koka Oy juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivalta. Perheyrittäjyys on Kariluomalle tärkeä asia – hän on osallistunut pikkupojasta lähtien varasto- ja pussitushommiin. Myös hänen äitinsä on ollut mukana yrityksen perustamisesta lähtien.

– Kun on kertynyt 50 vuotta historiaa, sillä alkaa olemaan iso arvo, että yritys on säilynyt perheessä. Tämä on kunnioitettava ikä ja kertoo siitä, että olemme tehneet vuosien aikana jotain oikein. Kiitos kuuluu edelliselle sukupolvelle. Toivon, että homma jatkuu samoissa merkeissä, perheyrityksenä, tästä eteenkin päin, Kariluoma sanoo. 

Muutoksia ja pysyvyyttä

Kun Kalevi Kariluoma toi uuden materiaalin Suomeen, hän hankki Helsingin vesilaitokselta kirjelmän, jonka mukaan muovista vesilukkoa voitiin käyttää. Kun asiat alkoivat rullaamaan, Koka Oy:n tuoteperhe laajeni myös muihin LVI-tuotteisiin. Vuonna 1980 mukaan tulivat messinkituotteet, kuten venttiilit ja pallolaskuhanat. 1990 ryhdyttiin tekemään vesimittariyhteistyötä.

Sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 2001, ja Timo Kariluoma hyppäsi isänsä saappaisiin. Tällä hetkellä yritys työllistää 10 henkeä.

– Suurin muutos tapahtui tämän vuosikymmenen alussa, kun vesimittareihin tuli etäluenta. Aikaisemmin toimintamme oli sitä, että tavaraa tuli sisään ja meni ulos. Nyt olemme ryhtyneet tarjoamaan sen lisäksi myös verkkopalvelua, jota me ylläpidämme ja kehitämme, Kariluoma kertoo.

Vaikka muutoksia on tapahtunut, yrityksen perusarvot ovat pysyneet samoina. Kariluomille on aina ollut tärkeää se, että asiakkaiden kanssa kommunikointi toimii ja tavarantoimitus sujuu nopeasti.

– Isäni on aina ollut kiinnostunut ihmisistä. Olen yrittänyt pitää mielessäni, että jos on aidosti ja avoimesti kiinnostunut ihmisistä ja heidän ongelmistaan, on helpompi löytää kontakteja ja tarjota apua, Timo Kariluoma sanoo.

Kova luotto kotimaiseen

Tällä hetkellä Kokan tuotevalikoimasta löytyy hanoja, venttiileitä, energiamittareita ja vesimittareita. Lisäksi yritys tarjoaa vesimittareiden etäluentaan tarkoitetut Hydrolink- ja Hydronet-palvelut, joiden avulla vedenkulutusta voi seurata verkossa. Tiedot siirtyvät pilvipalveluun automaattisesti, jolloin vesimittareiden manuaalista lukemista ei enää tarvitse tehdä.

– Palvelut ovat suomalaisten koodareiden tekemiä ja ne on suunniteltu suomalaisia asiakkaita varten. Olemme saaneet Avainlippu-merkin, koska palvelumme on täysin kotimainen, Kariluoma sanoo.

Maahantuontiyrityksen toiminta on pääosin kansainvälistä, mutta kaikki mitä voidaan tehdä Suomessa, tehdään Suomessa.

– Meille on tärkeää, että tuemme suomalaista työtä. Luotamme ja uskomme kotimaisen tekemisen laatuun. Se on huipputasoa, eikä parempaa saa muualta. Sen vuoksi siitä myös kannattaa maksaa enemmän, Kariluoma sanoo.